Friday, December 26, 2014

orang sakit

Pernah tak korang jaga orang sakit? or pernah dijaga ketika sakit???

saya xdlah manja sangat sampaikan klu sakit nk kene ada mak untuk menjaga. sejak kecik lgi sy bkn mcm tu. i am kinda like jaga diri sendiri time sakit. sampai sekarang. even masa kecik pon masa ayah sy balik dari kerja malam2, jarang2 ayah saya akn suapkan ubat sebelum saya tido. kadang2 saya x ambik pon ubat yg doc bagi. nobody really cares

sampai saya masuk matriks. semuanya mula berubah. saya ada roommates yg sgt baik and caring. semua 3 roommates + 1 roommate pendatang haram, mereka semua sangatlah caring. kalau saya demam, mereka akn tau dulu sebelum saya detect yg saya demam. saya ni mmg jenis sangat liat nk makan ubat. and ada dua orng ni lah yang penyeksa tegar yang akn menyeksa saya sampai saya makan ubat and then baru saya boleh tido. yg lagi dua ni kes bebel sampai telinga berdarah. pernah sekali saya makan panadol sebijik and tersedak. batuk teruk sanpai xleh nafas and mata berair. lps tu sy gado saya xnk makan panadol lgi sebijik tu. yelah, kalau dewasa kan kene makan panadol 2 biji. terpaksa lah roommate sy sorng ni telan panadol tu. actually boleh buang tapi dia kata bazir and telan panadol tu.

di situlah saya belajar that you can actually care soo much about someone. so lepas tu saya belajar jaga orang sakit. saya akn bagi ubat on time n paksa diorng makan walaupon dorng xnk makan sbb ubat tu mengantukkan and diorng nak belajar or nak siapkan assignment(ni kes terlebih caring). saya actually x sedar bertapa 'batu'nya saya sampai saya masuk matriks.

time pass by and saya masuk UM and sambung jaga orang sakit and sekarang sy dh kerja and sy still jaga orang klu sakit. kebetulan setiap kali orang sakit saya akan ada and jaga mereka. but yang peliknya, setiap kali saya sakit, saya akan sorng2.

pernah sekali masa sy kerja kat PJ, saya sangat demam sampai saya langsung x larat nk jalan pon. and i took 4 hours untuk sampai rumah sbb sangat x larat nk jalan n berdiri dalam bas and panjat bukit nk ke rumah sy. kebetulan dlm dompet xd cash n sy xleh naik teksi. lps sampai rumah je terus telan ubat demam yang sy x igt berapa bijik and tido.

beberapa bulan lalu, time bersiap nk pergi kerja sy tau sy x sihat but still sy pergi kerja sbb ada benda nk settle. xdlah teruk sangat pon time tu. tapi smkn lama semakin teruk. hanya Allah je yg tau mcm mana sy bertahan. dlm pukul 4, bos tgk sy x sihat and halau sy balik. sy naik teksi redah jam n hujan n terus turun kt klinik. doc kata high fever, bgi mc utk 2 hari and bgi 2 jenis ubat untuk fever sahaja and beberapa jenis ubat lain. walaupon rumah saya hanya beberapa meter dari klinik tu, memandangkan saya x larat nk jalan, sy ambik teksi dari klinik ke rumah saya. and the next day saya still pergi keje walaupon saya mc. well, saya xnk duduk sorng2 kt rumah n sakit. x best. so sy pergi kerja jugak. plus, nobody knows...

banyak lagi kes mcm ni, but xd sape pon yg tau. dan saya pon xdlah managih simpati di fb or media social bgtau satu dunia yg sy x sihat and dgr komen orng 'get well soon'  bagai. that is not the kind of care i wanted.

i wasn't feeling well a couple of days ago, (maybe also now but i don't know for sure). tapi x mcm orang lain, saya x rindukan mak or kampung halaman or perkara yang sama waktu dengannya. saya rindukan roommates matriks saya. i miss the way they care for me with love, stay by my side check me every now and then, make sure i had my tablets and all.

weirdoooo

No comments:

Post a Comment