Tuesday, June 7, 2011

panggilan diantara masyarakat indiamuslim

sy tujukan post ini khas untuk wen emmalim richardson


agk lama jugaklah sy pk nk update psl apa. guling sana, guling sini, pas2 t'igt kt wen. n then, dptla satu idea yg x seberapa. 

ratta-ini adalah panggilan untuk datuk sebelah ayah(ayah kepada ayah)


attamma-ini panggilan untuk nenek sebelah ayah(mak kepada ayah)


mamata-ini panggilan untuk datuk sebelah mak (ayah kepada mak)


mama
ada sesetangah orng melayu panggil mak diorng mama. tpi dlm indimuslim, mama panggilan untuk nenek sblh mak(mak kepada mak)


amma-sape yg x tau amma tu apa. panggilan untuk mak la...


atta/vaapa
ini panggilan untuk ayah. appa tu panggilan yg digunakan oleh orng india. dlm indiamuslim, mostly panggil ayah diorng atta n ada sesetangah kampung kt india panggil ayah diorng vaapa. klu tgk kt cite tamil, klu ada watak islam dlm cite tu, watak tu akn panggil ayah dia vaapa.


anne-ini mmg famous. sy pun xtau knp. anne tu maksudnya abg.


akka-kakak


thambi-adik lelaki


thangachi-adik perempuan


mahen-ank lelaki


mahel-ank prmpn


mamu/caca
ini panggilan untuk adik-beradik lelaki sebelah mak or suami kepada adik-beradik perempuan sebelah ayh n ayah mertua. stakat ni, sy just prnh jumpa satu kmpng je yg guna p'kataan 'caca' utk mamu


mami/kupi/caaci
mami ni isteri mamu, panggilan untuk adik beradik perempuan sebelah ayah or isteri kepada adik beradik laki sebelah ibu.(pening dh), panggilan mak mertua. x ramai yg panggil mami tu kupi n mcm 'caca' jugak, sy prnh jumpa satu kmpng je yg panggil mami diorng 'caaci'.


pearitta-abng kpd ayah or suami kepada kakak mak


pearima-isteri pearitta. kakak kepada mak or isteri kepada abng kpd ayah


cinnata-adik lelaki ayh or suami kpd adik perempuan mak


kala/cinnama/chitti-isteri cinnata. adik perempuan mak or isteri kepada adik lelaki ayah


panggilan untuk anak2 kepada pearima n pearita & cinnata n kala ni sama mcm panggilan untuk adik beradik kita(anne, akka, thambi n thangachi).

macha
ank lelaki kepada mamu n mami, abng or adik ipar. hubungan macha ni satu hubungan yg sgt rapat, blh bergurau senda n perli memerli. klu nk ikutkan panggilan, suami spatutnya dipanggil macha tpi ramai yg x panggil mcm tu.


machi
ank perempuan mamu n mami, kakak or adik ipar. hubungan ni pun hubungan yg rapat mcm macha n spatutnya isteri dipanggil machi n mcm biasa, x ramai gna panggilan mcm tu.


selebihnya sy smbng esk ye. dh ngantuk. n nanti, esk, xyah nk pening kepala pk psl nk post psl apa :)))

8 comments:

  1. wen tu, nama dia da mcm omputih.. tp india muslim eh??

    ReplyDelete
  2. wen bkn indiamuslim tpi dia nk sgt kawen dgn abng sy. sy masih keliru dgn bangsa wen. nanti klu dh confirm, sy bgtau...

    ReplyDelete
  3. abg awk indiamuslim ke? awk pun?

    ReplyDelete
  4. Saya pening lah... Xpe.. Cube fahamkan jugak.... Tapi kan, saya nak tanya, btul ke kalau indiamuslims... Mostly, nk jodohkn ank mereka dgn indiamuslims jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul. Sebab bila kawen orng melayu bahasa and budaya senang sgt hilang.

      Delete