Monday, September 30, 2013

The Breakfast Crisis

memandangkan sy belum settle down kt umah baru, saya blm beli biskut or sliced bread utk breakfast, mcm zaman2 hostel dlu. mula2 saya just minum milo or kopiko sbelum pgi keje but then sy akn lapar sebelum lunch hour. so bila lunch sy akn mkn byk n then rasa lapar tu akn dibawa sampai ke malam dimana sy akn ambik heavy dinner. *that explains my size may be

so sy decide nk bli breakfast sblm pgi keje. saya terbaca kisah heliza yg slalu bli nasi lemak sbelum pgi keje kt sorng ni n dia blikan skali utk budak kecik yg singgah kedai tu. klu nk bc kisah sepenuhnya sila pegi ke facebook page dia n baca status dia lbh kurang time harga minyak naik 20 sen. n then ntah knp pagi tu time nk g bli breakfast sy beli nasi lemak kt gerai yg sy singgah tu. ntahla sebab sy dh lama x makan nasi lemak ke apa, saya rasa nasi lemak dia sgtlah sedap. n sedar2 3 minggu berturut2 sy bli nasi lemak kt dia stiap pagi sbelum pgi keje. mcm tertagih dh. so nk selamat sy singgah kedai yg kt area office plak. kedai tu plak, sarapan pagi dia confirm ada nasi lemak n roti canai, n then nasi GORENG, mee GORENG, kuey tiow GORENG dan bihun GORENG. tgk part kuih muih plak, of course la, kuih yg manis dan hampir kesemuanya BERGORENG.

so nmpk x crisi dia kt sini skrng? malaysia xd breakfast yg menyihatkan. mana x rakyat jelata dia semuanya comel2 belaka. saya nak cari restoren mamak kt area sy ni mmg susah. at least, restoren mamak ada thosai or idli. tu makanan india dan makanan yg menyihatkan. xd minyak, cholesterol dan calory yg tinggi. saya xtau kalau ada makanan melayu yg x berminyak n x manis yg sesuai dimakan pada waktu pagi, sbb sy blm prnh jumpa.

so, at last, sy jumpa jalan penyelesaian dan saya rsa sangat bodoh sbb tu adalah salah satu perkara yg i hv been doing that for almost 3 years dan sy tak terfikir langsung pasal tu selama sbulan stgh ni n sibuk duk pk mcm mna mna cari healthy breakfast.

saya singgah kedai n bli roti sbelum pgi keje.

1 comment:

  1. kuih serabai, roti jala, tepung bungkus, apam..yg style utara..akceli klau homemade slalunye x manis @ berminyak pn..yg jual xtau la kenapa mcm lori tumpah gula..huhu

    ReplyDelete