Sunday, May 12, 2013

day celebration

today is mothers day. at least, thats what people around me are telling. what does this day means?
 to me, it's just another day. nothing special. and for this year, it's been a super boring long day.

zaman skrng ada je fatwa2 dan pesanan ulama suruh jgn menyambut mothers day, fathers day, valentines day and pape day lagi sbb asal usul perayaan tu yg menyimpang dgn ajaran agama. tapi bagi saya, itu semua hanyalah marketing strategy yg sgt brilliant. tujuannya semestinya untuk melariskan penjualan benda seperti bunga, kad, and so on. prnh skali sy dgr kat interview jackie chan yg ada satu hari ni tiba2 anak jackie chan call dia n wish happy fathers day kot. masa tu jackie chan kat shooting spot. dia terus marah anak dia n letak telefon. dia kata klu nk hargai someone hargai mereka setiap hari. bukan skali stahun.

and ada lagi satu occasion yg kadang2 saya rsa ramai yg overdoing it. thats their birthday. lebih2 lagi perempuan. slalunya masa birthday diorng, diorng akn expect orng layan mereka dgn baik and just berlaku benda2 yg baik and elok je pada diorng. and whats the rasional behind this thoughts? ridiculous!!!

ada sesetengah orng expect diri mereka di celebrate. expect birthday mereka diraikan oleh semua orng. bagi saya, kenapa mereka rasa mereka layak diraikan? apa yg telah mereka buat? dan kenapa mereka yg kene diraikan sebaliknya bukan orang tu meraikan parents dia kerana melahirkan mereka ke dunia ni and give a good life? ada jugak yg suka raikan birthday orng lain dgn harapan masa birthday dia, orng akn balas budi and raikan diri dia. klu just sekadar utk balas budi, then itu bukan smthng yg ikhlas lahir dari lubuk hati kan?

and ada lagi satu amalan rakyat di dunia ni. iaitu buat party and invite orang. bagi saya ia seperti kita panggil orng and suruh mereka appreciate someone yg kita appreciate. padahal maybe orng yg dijemput x suka kita langsung. perlu ke nk dptknan ucapan palsu yg tidak ikhlas?

bagi saya, birthday tu boleh disambut utk baby and kanak2 sebab mereka tu insan and roh yg bersih dan suci. and maybe raikan orng tua. nmpk sweet. even nk raikan orng tua pon just panggil mereka yg masih appreciate kehadiran orng tua tu. bkn mereka yg tunggu untuk orng tua tu meninggal dunia. bukan sebab pangkat, harta, kekayaan, status and sebagainya yg orng tua tu ada.

ada jugak mereka2 yg kesian, on birthday notification kan fb, tunggu orng wish pukul 12, reply segala birthday wish mak nenek kat wall and then the next day mereka post "thanks for wishes, remembering my birthday, your wishes made my day" and ada jugak yg akan post jumlah birthday wish yg dia dapat melalui fb. sy mmg sgt kesiankan orng yg mcm tu. klu bkn sbb fb, ada orng yg akn igt birthday mereka ke? and ada lagi 1 jenis orng yg suka relate sume dgn birthday dia. klu benda yg baik berlaku, diorng akn kata gembira sbb lbh2 lagi berlaku pada birthday mereka. ada yg akn kata sedih sbb benda buruk mcm ni berlaku pada birthday dia. wake up! beribu lagi orng kt dunia ni yg sama birthday dgn seseorang, oh please!!!

so, whats my way of celebrating birthday? first of all, deactivate fb. walaupon sy dh hide birthday saya daripada orng lain kt fb, but still, sy xnk ada orng yg ikut wish bila mereka nmpk ada orng lain post birthday wish kat wall saya kat news feed mereka. it's only my birthday, not the world's most important day. and the second thing, off nfon and tido sbelum pukul 12. sy tak expect birthday wish dari semua orng yg kenal saya and saya bukan jns yg akn kira brape ramai and sape2 yg wish birthday saya. i just expect those that i love and those who loves me to wish me. and for sure sy expect wishes from my parents and my siblings. and saya x suka birthday party, bagi saya tak rasional. sy suka just kluar hang out dengn mereka yg rasa sy penting bagi mereka. sy just nk spend time dengan mereka yg appreciate sy. mereka tu adalah mostly my friends, the source of my strength and my happiness. and not only for me, saya nak mereka pon have a good time. sometimes, it's about making others smile and happy. it just simply shows how worth you are...

No comments:

Post a Comment