Tuesday, May 21, 2013

value of your words?

have anyone ever wondered what the value of your words? or how important and interesting is your word.

saya dah mula fikir pasal perkara ni masa umur saya belasan tahun. dan masa tulah saya kurangkan bercakap nonsense.because i want to add value to my words. saya mula terfikir pasal perkara ni sebab beberapa tahun dahulu, saya selalu nampak ada sorng ni yg akn berkata2 dan xd sapepon yg dengar. they will hear but not listen. nodding their head. dan saya tahu orng yg bercakap tu pon perasan. tapi kenapa dia x berhenti bercakap? dia x malu ke? walaupon dia dh sangat tua and dia anggap diri dia sebagai orng yg berpengalaman, but still, knp x berhenti bercakap bila orang x dengar? thats soo pathetic!!!

saya ada seorang kawan ni yang dispoil oleh teknologi. dia mula kurangkan mendengar bila dia mula bli telefon canggih. dia akn berpura2 dengar padahal segala perhatian dia tertumpu pada screen handphone. saya agak terkejut sbb dia sampai x sedar yg saya tengah ceritakan benda yg saya dh pernah cerita and dia x perasan saya berhenti cerita tengah jalan. sejak hari itulah saya mula kurangkan bercakap dengan dia. no point. dia pernah tegur saya dh x sembang dgn dia mcm dulu. well, you asked for it! see, i guess i added value to my words.

kalau nak add value tak semestinya kene kurangkan bercakap. ada sesetengah orang yg banyak berkata2 and dia akn tinggikan suara bila dia bercakap, lebih2 lagi masa orang lain pon tgh bercakap supaya orang dengar suara dia on the top of others voice. tapi yang peliknya, suara dia tinggi mcm mana pon, orng akn dengar kata2 dari orang yg bersuara lebih rendah. thats the value of the words.

ada sesetengah orang yg mmg x reti nk tutup mulut tapi ada je orang leka dengar cakap dia, senyum and tergelak. walaupon suara x tinggi mana, walaupon benda yg disampaikan hanya crap, tapi ada je orang yg dengar, thats the value of the words. saya masukkan kawan saya, wen, ke dalam kategori ni. sy suka dengar dia membebel sbb kata2 dia menunjukkan cara otak dia bekerja and sy suka cara otak dia meng interprete sesetengah benda walaupon x logik and merepek.

you never need a good listener to judge the value of your words. you just need to notice if people listen to your words.

No comments:

Post a Comment