Thursday, August 21, 2014

Penipu

Sejak kecil lagi kita diajar, kalau menipu kene potong lidah. Saya taktaulah korng diajar mcm tu or ada versi lain mcm kene tangkap dgn hantu or pape. Saya diajar kene potong lidah. Tapi tengoklah zaman skrng, sesetengah orng even dh kene potong lidah still boleh terus menipu. Iaitu dengan menaip. Sama ada di fb atau melalui telefon pintar.

Saya someone yg kuat menipu suatu masa dulu. Penipuan yang sgt strategic okey. Saya plan awal2 semua benda. Nk kantoi mmg sangat jarang. Hahaha. Ntah mcm mna tiba satu masa saya mula sedar or ‘insaf’. Saya xdlah kantoi pape orng ada pape besar yang berlaku. Mungkin saya dapat hidayah. Sbb time tulah saya mula solat 5 waktu, mengamalkan perkara2 sunnah, jaga pakaian, jaga mulut jaga mata jaga semualah.

But… that is how I learn to detect liars.

So saya nak kongsi sebab2 manusia menipu mengikut logic akal fikiran saya berdasarkan pengalaman saya sendiri dan pemerhatian terhadap penipu depan mata saya.

1. Perhatian
Ni memang sebab paling utama saya menipu dulu. Saya nak kan perhatian. Saya nak masuk dalam conversation orng. Mengadakan cerita. Kadang2 melebihkan cerita. Nk nmpk hebat. Hehehe but in time sy mula sedar itu semua x bermakna. skrng lbh suka mendengar berbanding berkata2

2. nak jaga hati
Ni alasan yang saya paling takkan terima. Menipu sbb nk jaga hati. Sampai bila nak sambung menipu utk jaga hati. Tau x tipu tu just bertambah sbb nk tutup penipuan sebelumnya. Then bila satu masa terpaksa bgtau perkara yang sebenar, tau x perasaan kecewa orng yg kene tipu tu nanti. Perasaan yang ‘selama ni semuanya penipuan’. Kesian kat orng yg kene tipu tu. Ataupon just biarkan sesuatu tu sebagai penipuan selama2nya. X pernah nk berterus terang or ngaku. Yg menipu pon terus lupakan penipuan yg dibuat. Orng2 jenis mcm ni nk kata apa pon saya xtau…

3. selamatkan diri
Saya paling x respect orng mcm ni. Ada sesetengah sanggup menuduh orng lain semata2 nak selamat. Orng yg kene tuduh plak langsung x tahu menahu kene tuduh. Kesian dia. Jadi mangsa penipuan orng lain. X pasal2 kene pandang serong dari orng lain. Kalau menipu tu memudaratkan diri sendiri xp. Ni main dengan orng ke-3.

4. taknak rasa bersalah
In my opinion ni sikap orng plng xd ‘gaurevem’. Itu bahasa tamil. X reti nk translate. Martabat kot.  Hehehe kalau dh buat salah, pergi ngaku jelah. Mcm mungkir janji. Pergi ngaku jelah. Even dh berkali2 mungkir janji, dh itu mmg sikap diri, menggambarkan kualiti diri, so pegi ngaku jelah. Tau pon perkara mcm tu low kan diri sendiri pada pandangan orng lain. Dh x reti2 nk insaf or nk mengubah diri sendiri so nk buat mcm mna kan. Perlu ke nk menipu. Kan mmg salah diri sendiri. Pelik, boleh plak kan diorng rasa bangga/berpuas hati lps menipu selamatkan diri. Boleh tenang plak kan. Xtaulah orng mcm ni nak masukkan dalam kategori apa.

5. Menipu menjadi kebiasaan
Kepada orng mcm ni satu je sy boleh komen. Semoga Allah memberi hidayah dan menunjukkan jalan yg benar. Hanya dia sahaja yg mampu menolong.

Bak kata orng kampong saya, Jangan menipu banyak sangat . Nanti lama-lama jadi pencuri .

Nmpk x kegeraman saya dlm penulisan hari ni. Inilah perasaan bila x habis2 kene kelentong dgn orng yg sama walaupon dh byk kali kantoi n dh bgi warning. Saya ni pon boleh dikatakan bodoh gak, still berkawan dgn orng mcm tu.

No comments:

Post a Comment